Reflecties

Stel je eens voor dat zo een bedrijf bestaat...

Brief van een bezorgde inwoner uit Westerlo naar zijn burgervader:

Een groep aandeelhouders van een bedrijf dat verlies maakt komt bij elkaar. Ze zijn diep ongelukkig en zelfs zo ongelukkig dat ze het leven niet meer omarmen en meer zelfs, ze zijn afstandelijk geworden van hun geliefden.  Maar er is een directeur gevonden die het verlieslatende bedrijf kan redden, tenminste dat zegt hij. En hij heeft een plan. Het plan is eigenlijk niet van de directeur zelf, maar hij wil het wel implementeren.

Voor dat plan was er snel geld en tijd beschikbaar, omdat het dringend  was. De directeur geeft aan dat het plan veilig is, want het is goed gecontroleerd. De aandeelhouders zijn onder de indruk. Dan moet het wel een heel goed plan zijn. Ze zijn zo onder de indruk dat aan de directeur niet eens wordt gevraagd of er eventueel een plan B is. En deze directeur is niet de enige, er zijn heel veel directeuren in het hele land die heel veel bedrijven aan het helpen zijn. En dat allemaal met een plan dat eigenlijk niet van hen is, maar van een ander komt. Maar dat deert niet, de directeuren voeren toch alleen maar orders uit en als de directeuren daartegen in opstand komen, stel je voor, dan raken ze hun job kwijt.    

De directeur geeft aan dat hij één bepaalde actie gaat doet, maar daarbij heeft hij wel de hulp nodig van de aandeelhouders. Zonder hen lukt het niet. Als minstens 70% van de aandeelhouders bereid is om hun mouwen op te stropen en te helpen dan zal het bedrijf uit de problemen komen. Er zijn zo’n 252 aandeelhouders in het bedrijf. De directeur begint een campagne onder de aandeelhouders en geeft nadrukkelijk aan dat hoe meer aandeelhouders mee werken, des te groter is de garantie om het bedrijf weer winstgevend te maken. De directeur geeft aan dat de hulp de aandeelhouders geen extra privégeld gaat kosten en dat het op vrijwillige basis is. Maar hoe meer aandeelhouders mee doen, hoe groter de kans is dat het plan lukt.

De directeur zegt dat hij minstens 70% van de aandeelhouders nodig heeft om als groep de drempel te bereiken om het bedrijf weer winstgevend te maken. De directeur wijst op een onderzoek - gedaan door de universiteit van Antwerpen - waaruit blijkt dat over het algemeen zo’n 84% van de aandeelhouders wel wil meewerken aan het plan. En dat is een bemoedigend aantal. Als er te weinig aandeelhouders mee doen, dan geraakt het bedrijf niet uit de verliezen. Dus hoe meer aandeelhouders mee werken, hoe groter de impact gaat zijn.

Een aantal aandeelhouders vraagt zich af of ze ook moeten meewerken. Ze hebben vroeger al eens in een vergelijkbare situatie gezeten. De directeur zegt dat ook zij moeten meedoen, ook al hebben ze al eens eerder mee gedaan, want dat beschermt tegen de verliezen die nu geleden worden.

De nieuwe slogan van de directeur wordt: ‘Meewerken is het beste plan, zodat het bedrijf straks weer winst genereren kan.’ De directeur spreekt de aandeelhouders bemoedigend aan en wijst erop dat het verlies van het afgelopen jaar in de onderneming alles even op pauze heeft gezet, maar nog even en dan kunnen we weer vooruit. En daarom is de directeur met een paar aandeelhouders al van start gegaan. En de boodschap is verder hoe meer aandeelhouders gaan meedoen, hoe beter.  De hulp van de aandeelhouders is de grootste garantie dat de aandeelhouders straks weer volop van het leven kunnen genieten. Als je als aandeelhouder nu meewerkt aan het plan, voorkomen we dat het bedrijf verder verlies zal lijden. En dat is niet alleen fijn voor de aandeelhouder zelf, ook de familie, collega’s, vrienden en andere kwetsbaren in de omgeving van de aandeelhouders persoonlijk kunnen dan indirect zo beschermd worden en zullen zich beter voelen.

Maar, zo geeft de directeur nog eens duidelijk aan: “Minstens 70% van de aandeelhouders moeten meedoen, anders lukt het plan niet. Dus als zoveel mogelijk aandeelhouders meedoen”, zegt de directeur, “kunnen we straks met het bedrijf weer winst maken en kunnen jullie als aandeelhouders weer opnieuw het leven oppakken en weer genieten van jullie geliefden om jullie heen en weer gelukkig samen zijn.”  

De directeur gooit er nog een nieuwsbrief tegen aan. Hierin geeft hij aan dat de verliezen in het bedrijf het leven van de aandeelhouders beheersen. “En toch is er nu een perspectief naar ‘anders’ door de komst van de hulp. Met ongeduld wachten we met zijn allen op het moment dat we weer terug het leven kunnen oppakken. Maar die weg daarheen heeft wel een tussenstop. Helpen.” En omdat dit niet makkelijk is heeft de directeur extern hulp geregeld om de aandeelhouders te ondersteunen in het plan dat de aandeelhouders in het bedrijf moeten gaan doen. De directeur zorgt voor vrijwilligers en medewerkers om de aandeelhouders te ondersteunen. “We hebben geduld, of toch een klein beetje nog. Maar de vrijwilligers en medewerkers zijn er helemaal klaar voor. Tot binnenkort, beste aandeelhouders!”

De aandeelhouders zijn dol enthousiast geraakt van al deze bemoedigende woorden van de directeur en hebben vol vertrouwen in het plan. Van deze 252 aandeelhouders zijn echter er zo’n pakweg 40 die om praktische redenen niet kunnen meewerken aan het plan. Maar er blijken 212 over die wel hun mouwen opstropen. De vreugde is groot, immers 212 van 252 aandeelhouders stropen hun mouwen op, dat is maar liefst 84% die de mouwen opstropen, terwijl de directeur er maar 70% nodig had.

De aandeelhouders geloven de beste directeur en er wordt voor duizenden, zo niet tienduizenden, misschien wel honderdduizenden euro’s uitgeven en geïnvesteerd in het lokale bedrijf. Gedurende het jaar stuurt de directeur hier en daar het plan nog bij. Soms proberen buitenstaanders de plannen van de directeur te beïnvloeden, ze proberen de directeur te waarschuwen dat het plan misschien niet feilloos is, maar die worden gelukkig snel het zwijgen opgelegd.

De directeur voelt zich ook nog eens gesterkt in de uitvoering van zijn plan door een ‘oppergoeroe in het winst gevend maken van bedrijven’. Deze oppergoeroe wordt heel vaak uitgenodigd op tv en radio. En in alle kranten is over hem te lezen. Het is een waar feest voor de directeur om te luisteren naar de wijsheden van de man.

Via de oorspronkelijke bedenker van het plan krijgt de directeur te horen dat het invoeren van bepaalde tijden die de aandeelhouders wel en niet mogen werken zeer effectief blijkt te zijn tegen verlies maken. Dus krijgen de aandeelhouders een spertijd opgelegd. Omdat de directeur de aandeelhouders niet vertrouwt, huurt de directeur een paar bewakers in (“het verliesteam”), die de aandeelhouders hierover preventief informeren en aanspreken. Maar de directeur is ook meteen streng en geeft aan hierop te controleren. Bij het niet naleven van de regel voert de directeur zelfs een boete in van 250 euro, die de aandeelhouders dan met privé geld moeten betalen. De directeur vindt dit een totaal ethische en logische regel. De directeur kan zich nog vaag herinneren dat zoiets pakweg 75 jaar geleden ook al ooit eens was gedaan. Hij geeft aan dat de aandeelhouders wel creatief mogen zijn in het toepassen van de regels, maar niet in het ontwijken ervan.

En het gaat de goede kant uit met het bedrijf. De directeur heeft in het bedrijf een groot dashboard opgehangen. De aandeelhouders kunnen daarop volgen hoe het gaat. Gedurende het jaar raken steeds meer aandeelhouders enthousiast, dubbel enthousiast nog wel. En het gaat de goede kant op. De verliezen worden beetje bij beetje kleiner. De aandeelhouders beginnen zelfs weer een beetje van het leven te genieten.

De directeur is trots op zichzelf. Het was zwaar voor de aandeelhouders, maar het plan heeft feilloos gewerkt en juist dat ene wat in het plan staat, juist dát was duidelijke de enige en beste oplossing.

Maar dan…

Het vorige jaar in de laatste week van oktober maakte het bedrijf zo’n 76 duizend verlies. En zie nu, één jaar later, weer de laatste week van oktober. Na een lang jaar van regels opleggen, beperkingen opleggen, maar ook de inzet van vele van de aandeelhouders gedurende de eerste drie kwart van het jaar, blijkt dat het verlies van 76 duizend is omgebogen naar een….. verlies van 140 duizend. Oeps, het verlies is niet omgebogen naar een winst, nee het verlies is zelfs 80% toegenomen gedurende de laatste week van oktober. Oei, hoe kan dat nu… De hele zomer waren we weer bijna winst aan het maken. In één klap alles om zeep. Heeft het plan dan toch niet gewerkt? De directeur kan er niet over uit dat het plan opeens zou falen. Het was toch veilig? Het kon toch niet falen? Maar dat is niet wat ik beloofd heb, denkt de directeur. Had ik misschien toch maar beter over een plan B nagedacht, denkt de directeur nu. Nee, dat kan het niet zijn. Het plan is feilloos, dat is zeker. Daar moeten we zeker niet aan twijfelen. Geen enkele andere directeur twijfelt er aan, dus waarom zou deze directeur daarover moet twijfelen?

Je zou toch denken dat deze directeur door de aandeelhouders uit zijn functie wordt gezet. Dat de aandeelhouders in opstand komen en de directeur aanspreken over de leugens en bedrog dat hij over de aandeelhouders heeft uitgestort. Minstens 70% hulp zou toch voldoende zijn? Het plan kon toch niet falen? Het plan was toch goed gecontroleerd, alles was toch veilig?

Maar de aandeelhouders zijn schijnbaar dusdanig slim geïndoctrineerd door de directeur, dat die niet wordt weg gestuurd. De directeur mag blijven zitten. En de directeur gaat natuurlijk zeker niet uit zich zelf opstappen. Die zal nogal gek zijn om dat te doen. De directeur blijft gewoon waar hij is. Ondanks alle leugens en ongegronde claims die de directeur gedaan heeft, hij blijft gewoon. Geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om verantwoordelijkheid te nemen voor het feit dat hij een slecht plan heeft uitgevoerd.  Sterker nog, de directeur heeft een nieuw plan. Ook nu weer niet zijn eigen plan, maar dit gaat de directeur toch ook weer lekker implementeren.

En wat is dat nieuwe plan dan?

Wel, het blijkt namelijk, volgens de gegevens die de directeur heeft doorgekregen, dat het plan gefaald heeft omdat schijnbaar een 11-tal aandeelhouders het plan toch niet gevolgd heeft. Die hebben hun neus gedrukt. Die zijn de schuld van het falen van het plan. Daar ligt het aan. Zeker. Die 11 hebben alles in de war gestuurd, daarom heeft het plan gefaald. Dat kan niet anders.

Dus in het nieuwe plan is voor de aandeelhouders een pasje ingevoerd. En niet zomaar een pasje, wel een heel moderne versie. Een dure app op de telefoon van de aandeelhouders. En ook nu, die app krijgen de aandeelhouders zonder dat het hun direct privé geld kost.

Nu mogen alleen nog maar de aandeelhouders die echt mee geholpen hebben terug komen naar het bedrijf om daar weer hun schouders er onder te zetten. En die 11 ... tja, die moeten worden gestraft en krijgen geen groen vinkje in hun app en komen het bedrijf niet meer in.

Hoewel, de 11 aandeelhouders mogen echter van de directeur wel nog in het bedrijf komen, maar, dan moeten ze wel eerst bij de bedrijfspsycholoog langs. Die gaat de betreffende aandeelhouders eerst testen of ze wel fit genoeg zijn om te komen werken, om te voorkomen dat ze niet weer hun neus drukken. Alleen dan krijgen die aandeelhouders voor 1 dag een groene pas mee en mogen ze weer mee doen. Willen ze de volgende dag terug in het bedrijf, dan moeten ze zich wel weer eerst laten testen.

De overgebleven aandeelhouders slikken het voor zoete koek, die kunnen toch wel elke dag naar het bedrijf toe. Die worden niet getest door de bedrijfspsycholoog, want die hebben immers al een groen vinkje in hun app. En iedereen is verder benieuwd om te zien wat de directeur nu voor een plan op tafel gaat leggen om de verliezen weg te werken en gaan rustig afwachten.

En de directeur? Die gaat het plan gewoon uitvoeren, die schijnt zichzelf niet eens af te vragen of dit wel een ethisch plan is. Ach, wat kan de directeur ook gebeuren, die voert ook maar het plan van een ander uit en voelt geen noodzaak om daar tegenin te gaan. En de directeur voelt zich gesterkt door alle andere directeuren in het land die precies hetzelfde aan het doen zijn. Dus waarom zou deze directeur zijn kop boven het maaiveld uitsteken en nu eens met een vuist op tafel slaan en het onethische van het plan, of zelfs maar het hele plan in vraag stellen.

Nee, nee. Dit is een prima oplossing zo. Die 11 sluiten we gewoon uit en alle andere aandeelhouders gaan we weer voor het karretje spannen. De directeur had het team van vrijwilligers en medewerkers die de aandeelhouders ondersteunden in hun motivatie al bijna naar huis gestuurd, maar ondertussen zijn de eerste van de aandeelhouders al weer terug naar dat team van vrijwilligers en medewerkers om van hen een booster te krijgen in motivatie. De andere zullen vast snel ook hun extra booster van motivatie mogen gaan ophalen. En ook het team van bewakers, dat door de directeur ingehuurd was, mag weer in actie komen. De bewakers moeten erop gaan toezien dat de aandeelhouders ook braaf hun groene vinkje tonen aan de anderen. En er zullen zware straffen volgen voor die aandeelhouders die het wagen om hun groene vinkje niet desgevraagd te tonen.

Tevreden gaat de directeur slapen. Dit plan kan niet falen, gewoon nog een boosterronde er tegenaan. En nog eens nadenken of die 40 aandeelhouders die in eerste instantie om praktische reden niet konden meehelpen, toch nog betrokken kunnen worden in het hele plan. Want misschien, hoewel die aandeelhouders eigenlijk totaal niet productief zijn, zou het geen kwaad kunnen om die toch eens langs dat team van vrijwilligers en medewerkers te sturen voor een dosis motivatie. Wie weet. Het gaat vast goed komen met dit nieuwe plan. Slaap zacht.

Met vriendelijke groet,

Eén van de aandeelhouders.

 

Bron voor bovenstaande teksten: https://www.westerlo.be/westel-info

Je laten vaccineren is het beste plan, zodat het leven straks weer starten kan.

Corona zette alles op pauze. Nog even en we kunnen weer vooruit. Daarom zijn we gestart met vaccineren. Hoe meer mensen zich laten vaccineren tegen COVID-19, hoe beter. Vaccinatie is de

beste bescherming tegen het coronavirus en de grootste garantie dat we opnieuw volop van het leven kunnen genieten.

Je laten vaccineren, voorkomt dat je COVID-19 krijgt. Bovendien bescherm je zo niet alleen jezelf, maar ook je familie, je collega’s, je vrienden en de kwetsbaren in je omgeving. Want pas als meer dan

70% van de bevolking gevaccineerd is, bereiken we groepsimmuniteit. Door zoveel mogelijk mensen te vaccineren, kunnen we de strenge coronamaatregelen geleidelijk aan versoepelen, opnieuw samenzijn, onze geliefden vastpakken en ons leven weer oppakken.

Wetenschappers en farmaceutische experten  over de hele wereld hebben op korte tijd  vaccins kunnen maken. Er was ook snel geld en tijd om dit te doen omdat het dringend  was. De vaccins zijn streng gecontroleerd door  de overheid. Ze zijn veilig.

De vaccinatie is gratis en vrijwillig. Het is een persoonlijke keuze die elk van ons weloverwogen moet nemen. 70 procent van de bevolking moet een spuitje gekregen hebben. Dat is de drempel om als

samenleving veilig te zijn voor het coronavirus. Uit een bevraging van de Universiteit Antwerpen midden januari blijkt dat 84 procent van de Belgen bereid is om zich te laten vaccineren. Een bemoedigend aantal. Als te weinig mensen zich laten vaccineren, dan geraken we niet uit de pandemie. Dus: hoe meer vaccinaties, hoe groter de impact.

Moet ik me nog laten vaccineren als ik al COVID-19 heb gehad? Ja, vaccinatie blijft belangrijk. Ook als je eerder al besmet was met COVID-19, kun je opnieuw besmet raken en ernstig ziek worden. Een vaccin beschermt je daartegen.

En allemaal samen Corona beheerst nog altijd ons leven. En toch is er perspectief naar 'anders' met de komst van de vaccinatiecentra. Voor ons Westerlonaren vindt het vaccineren plaats in onze Zoerla in Zoerle-Parwijs. Met ongeduld wachten we met zijn allen op het moment dat we terug onbezonnen op café of restaurant, naar een festival, naar de bomma, naar vrienden, naar feesten of naar het buitenland kunnen gaan. En de weg naar daar heeft voor ons allemaal een tussenstop, in De Zoerla. Daar staan tientallen vrijwilligers, medewerkers, verplegers en artsen klaar om ons een prikje in de bovenarm te geven, en enkele weken later nog eentje. Dag in dag uit, zeven dagen op zeven, als het even kan. Pas dan zijn we goed beschermd tegen het virus dat ons hele leven al maandenlang overhoop gooit. Rond deze tijd valt een brochure in je brievenbus waarin stap voor stap uitgelegd staat hoe deze vaccinatiecampagne in zijn werk gaat. En hopelijk valt er snel daarna ook een uitnodiging in je bus waarin staat wanneer je in De Zoerla wordt verwacht. Maart, april en mei vindt de vaccinatieperiode plaats voor 65-plussers en mensen met een hoog risico. Vanaf juni is het dan vermoedelijk de beurt aan alle andere mensen vanaf 18 jaar. We hebben geduld. Of toch een klein beetje nog. En in De Zoerla zijn ze er helemaal klaar voor. Tot binnenkort! College van burgemeester en schepenen

Je laten vaccineren, voorkomt dat je (opnieuw) COVID-19 krijgt. Bovendien bescherm je zo niet alleen jezelf, maar ook je familie, collega’s, vrienden en de kwetsbaren in je omgeving. Want pas als meer dan 70 % van de bevolking gevaccineerd is, bereiken we groepsimmuniteit. Door zoveel mogelijk mensen te vaccineren, kunnen we de strenge coronamaatregelen geleidelijk aan versoepelen, opnieuw samenzijn, onze geliefden omhelzen en ons leven weer oppakken.

De Lokale Politie Zuiderkempen houdt met extra coronateams in alle dorpen toezicht op de naleving van de maatregelen. De meeste aandacht gaat daarbij naar de naleving van het sluitingsuur en de avondklok, naar privéfeestjes 's nachts en naar het dragen van mondneusmaskers op publieke plaatsen waar meerdere mensen komen. De politie doet ook aan preventie. Zo informeerden wijkagenten alle horecazaken over de maatregelen. Boetes voor het niet-naleven van de maatregelen bedragen 250 euro en meer. Wees creatief in het toepassen van de maatregelen, niet in het ontwijken ervan.

https://www.westerlo.be/coronacijfers-westerlo

eind oktober 2020: 76 nieuwe besmettingen (0% gevaccineerd)
eind oktober 2021: 140 nieuwe besmettingen (84% gevaccineerd)

19.562 van de 20.651 volwassen inwoners van Westerlo zijn gevaccineerd. 94,73% (dus 1.089 niet gevaccineerd)

21.288 van de 25.288 inwoners van Westerlo zijn gevaccineerd. (84,18%)

Vorig jaar, met niemand gevaccineerd is er besmetting van 10 per dag op 25 oktober. Dit jaar, met meer dan 70% gevaccineerd zijn er 50 besmettingen per dag.

https://vaccinaties.lukin.be/westerlo/